Saturday, February 21, 2009

BILA DIRI DITIMPA PERASAAN LEMAH SEMANGAT …



Firman Allah S.W.T :
“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang di jalanNYA dengan tersusun seolah-olah mereka satu binaan yang tersusun kukuh”. (Al-Soff:4)

Sesungguhnya untuk memastikan amal jama’e (melaksanakan satu perkara yang telah diputuskan oleh jemaah yang beriltizam selaras dengan manhaj yang telah ditentukan bertujuan mencapai matlamat menegakkan agama ALLAH di muka bumi) berjalan secara berterusan dan berkekalan amat bergantung kepada keutuhan jemaah,kesepaduan yang teguh tanpa sebarang keretakan dan perpecahan dan juga berkekalannya semangat juang anggotanya ke tahap yang paling tinggi dan kuat.

Apa yang ingin di ‘highlightkan’ di sini,apabila ahli ditimpa perasaan lemah semangat,lembap,bosan,lesu dan malas (future),maka prestasi ‘amal jamaie’ akan turut lemah dan merosot.Ini kerana kekuatan amal jamaie’ terletak di atas bahu kita sendiri sebagai daie’.

Penawar untuk mengubati penyakit tersebut:

Menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah dengan penuh rasa kehambaan,bersujud,menghidupkan roh keimanan dan memohon agar ditetapkan dalam perjuangan dakwah.
Sentiasa mengingati mati dan berfikir mengenainya.Jadikan pemergian sahabat-sahabat yang telah ke alam barzakh,sebagai satu anjakan untuk memperbaiki amal dan gerak kerja Islam yang kita dokongi.Ambil teladan dan pengajaran disebalik kisah kehidupan sahabat-sahabat tersebut sama ada yang indah atau mengharukan sepanjang hari-hari terakhirnya di dunia di samping mengharapkan kita juga mendapat husnul khatimah.
Sentiasa bersyukur kepada Allah ditakdirkan menjadi insan yang faham kepada gerakan Islam di samping meningkatkan tarbiah diri dan mentarbiah orang lain terutamanya masyarakat tanpa memikirkan sama ada sentimen perkauman,budaya,ahli jemaah lain,politik atau sebagainya.
 Hendaklah menyedari betapa bahayanya godaan dan hasutan syaitan.Ia sentiasa mencari peluang mencemari hati-hati yang kosong dari roh keimanan sebenar agar bertindak bercanggah dengan dakwah,tidak bergerak dan berjuang untuk Islam dan menimbulkan kekecohan dalam jemaah.
 Meningkatkan amal ketakwaan dan makanan rohani seperti solat sunat,bersedekah,bergaul dengan orang-orang soleh atau menziarahi ahli-ahli yang teguh pendirian,komited dan aktif.Pergaulan sedemikian akan menjadikannya aktif semula dan merasa ringan terhadap segala bebanan.
Meningkatkan ilmu pengetahuan dalam diri dengan menyertai seminar,ceramah,usrah,perbincangan dengan ahli ilmuan mahupun dalam bentuk pembacaan sebagai persediaan berdakwah kepada masyarakat.
Meluaskan bentuk pembacaan kepada pelbagai bentuk bahan bacaan sama ada bahan-bacaan berbentuk haraki,isu semasa,permasalahan masyarakat,sejarah tokoh-tokoh dunia dan sebagainya dan berlapang dada dengan setiap hujah-hujah,isi kandungan bahan tersebut disamping cuba membuat penganalisaan atas hasil pembacaan yang telah dibuat.

Kepada Allah kita memohon agar diberi taufiq dan hidayah ke arah keredhaan dan ditetapkan dalam perjuangan dakwah secara berjemaah dan dengan mengamalkan konsep amal jamaie’

5 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah,..
td iqa pon baru pas bace buku al-muntalaq.. langkah bermula untuk seorang da'i (pendakwah)..
same2 kite menuju ke jalan-Nya :)

phill said...

salam iqa..lame x dgr kabo iqa??iqa sihat??moga2 iman iqa pun sesihat iqa..insyaAllah km doakn iman kita xakan bbolak balik..nnt2 iqa post la ttg buku al-muntalaq tu ek..ttg pandgn iqa..uhibbuki fillah..

Lavender Pelangi said...

nk post kt blog aku nnt,bley?
lalala..

phill said...

xbley...hahhaha...ikt suka la... km pun dapat dr kwn km gak..

Lavender Pelangi said...

kdkut hg noh??
xpe,nnt kami amek..huhu..tq..
thanx